Informacje
Kodeks Postępowania Dostawców firmy Visline
1. WYMAGANIA OGÓLNE
- Wykonawca zobowiązuje się do zapoznania z Kodeksem Postępowania oraz przestrzegania jego postanowień.
- Wykonawca, przy wyborze nowych dostawców, powinien zwracać szczególną uwagę na warunki pracy oraz warunki środowiskowe. W przypadku, gdy wykonawca nie przestrzega wymagań niniejszego Kodeksu Postępowania, wymagane jest od nich wdrożenie działań korygujących.
- Wykonawca zobowiązuje się̨ do przestrzegania wszystkich lokalnych, krajowych i międzynarodowych przepisów prawa, zasad, norm i innych wymagań obowiązujących w danym obszarze, w szczególności prawa pracy, konwencji ONZ i Międzynarodowej Organizacji pracy, w kwestii minimalnego wieku zatrudnienia, ochrony środowiska, transportu drogowego, prawa przewozowego, gospodarki odpadami, emisji spalin, materiałów niebezpiecznych oraz czasu pracy kierowców.
- W przypadku nieprzestrzegania obowiązujących wymagań lub wymagań niniejszej instrukcji przez Wykonawcę, VISLINE zastrzega sobie prawo do zerwania umowy z winy Wykonawcy.
- VISLINE zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia kontroli wszystkich pojazdów Wykonawcy.
- Obowiązkiem Wykonawcy jest traktowanie wszelkich informacji uzyskanych w związku z realizacją zleceń dla firmy VISLINE jako poufnych. Bez pisemnej zgody firmy VISLINE Dostawca nie może udzielać jakichkolwiek informacji poufnych osobom trzecim.
- Wykonawca zobowiązuje się do dbania o dobro wszystkich interesariuszy oraz o stan środowiska naturalnego, poprzez stałe zwiększanie swojej wydajności środowiskowej.
2. DEFINICJE
- dyskryminacja – forma nieuzasadnionej marginalizacji (wykluczenia społecznego), objawiająca się poprzez traktowanie danej osoby mniej przychylnie, niż innej w porównywalnej sytuacji ze względu na jakąś cechę, np. okres rozwojowy, niepełnosprawność, orientację seksualną, płeć, wyznawaną religię, światopogląd, narodowość lub rasę.
- Interesariusz – podmiot (osoby, społeczności, instytucje, organizacje, urzędy), które mogą wpływać na przedsiębiorstwo i/lub pozostają pod wpływem jego działalności.
- konflikt interesów – powstaje, gdy interesy lub działalność firmy Visline, jej pracownika lub dostawcy albo podmiotu z nim powiązanego wpływają, albo mogą wpływać, na zdolność do działania w najlepszym, obiektywnym interesie firmy Visline lub oraz jej klientów, w ramach planowanej lub trwającej współpracy.
- łapówka – wymierną korzyścią, dzięki której ofiarodawca uzyskuje lub może uzyskać nienależną korzyść od ofiarowanego.
- wykonawca – pod pojęciem Wykonawcy rozumie się dostawcę usługi realizowanej na bezpośrednie lub pośrednie zlecenie firmy VISLINE; pracownicy głównego Wykonawcy oraz jego Podwykonawcy.
3. PRAWA PRACOWNICZE
3.1 Zatrudnianie dzieci
- Wykonawca zobowiązuje się̨ do przestrzegania praw dziecka (zdefiniowanego jako osoba w wieku poniżej 18 lat) chroniąc je przed wykorzystywaniem ekonomicznym i wykonywaniem jakiejkolwiek pracy, która stwarza niebezpieczeństwo dla życia i zdrowia, koliduje z procesem edukacji oraz źle wpływa na jego rozwój fizyczny, psychiczny, duchowy, moralny lub społeczny, zgodnie z art. 32.1 Konwencji Praw Dziecka Narodów Zjednoczonych.
- Najniższy wiek osób przyjmowanych na stanowiska, których specyfika zakłada możliwość narażenia zdrowia fizycznego lub psychicznego, wynosi 18 lat. Dostawca powinien dysponować dokumentami weryfikującymi wiek każdego pracownika.
- Firma VISLINE, w przypadku stwierdzenia przypadków zatrudniania nieletnich przez wykonawcę, zastrzega sobie prawo poinformowania o sprawie Państwowej Inspekcji Pracy oraz klienta, na rzecz którego zlecenie jest realizowane, a także rozwiązania umowy współpracy ze skutkiem natychmiastowym, z winy wykonawcy. Wszystkie działania dotyczące reakcji na pracę dzieci są prowadzone w najlepszym interesie dziecka.
3.2 Praca przymusowa
- Wykonawca nie ma prawa zmuszać pracowników do wykonywania pracy (zmuszanie jest rozumiane jako wymuszanie pracy pod groźbą kary, konfiskaty osobistej własności lub wymuszania pracy, która nie jest wykonywana dobrowolnie), poprzez stosowanie fizycznych, finansowych lub jakichkolwiek innych środków przymusu.
- Jeżeli pracownicy czasowi zatrudnieni są̨ na podstawie kontraktów, Wykonawca nie może wbrew ich woli zmuszać ich do przedłużania pracy wykraczającego poza czas kontraktu.
3.3 Zdrowie i Bezpieczeństwo
- Wykonawca zapewnia, wszystkim pracownikom, zdrowe i bezpieczne miejsca pracy wolne od nękania i przemocy, zachowując zero tolerancji dla naruszania zasad bezpieczeństwa oraz dokłada wszelkich starań, aby chronić miejsca pracy przed zdarzeniami wypadkowymi i ewentualnymi negatywnymi skutkami zdrowotnymi.
- Osoby zatrudnione przez Wykonawcę przechodzą regularne i udokumentowane szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz podlegają badaniom z zakresu medycyny pracy.
3.4 Wolność zrzeszania
- Wykonawca uznaje prawa wszystkich pracowników do korzystania ze swobody zrzeszania oraz ich prawa do zawarcia układu zbiorowego pracy.
3.5 Wynagrodzenie za pracę i ewidencja pracowników
- Każdy pracownik ma prawo do zawarcia pisemnej umowy o pracę w jego ojczystym języku. Umowa taka musi określać poziom wynagrodzenia oraz sposób płatności, jeszcze przed rozpoczęciem pracy.
- Wykonawca prowadzi ewidencję osobową oraz przetwarza dane osobowe w sposób poufny. Pracownicy mają zapewniony ciągły dostęp do swojej ewidencji osobowej, mają możliwość dokonywania w niej zmian i zastrzeżeń.
- Wszyscy pracownicy mają prawo do 40 godzinnego tygodnia pracy, który nie powinien przekraczać 60 godzin w sytuacjach awaryjnych lub nadgodzinach. Każdy pracownik ma prawo do min. 1 dnia wolnego co 7 dni.
3.6 Prawo do prywatności
- Wykonawca zobowiązuje się do przestrzegania zasad opisanych w Ustawie o Ochronie Danych Osobowych oraz Rozporządzeniem w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (GDPR), ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego.
- Dane Osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie na podstawie zgody wyrażanej przez Użytkownika oraz w przypadkach, w których przepisy prawa upoważniają Administratora do przetwarzania danych osobowych na podstawie przepisów prawa lub w celu realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy.
3.7 Nękanie i dyskryminacja
- Wykonawca szanuje i respektuje praw pracowniczych, nie toleruje molestowania ani dyskryminacji w jakiejkolwiek formie i z jakiegokolwiek powodu, np. pochodzenia etnicznego, wyznania, wieku, niesprawności, płci, stanu cywilnego, orientacji seksualnej, członkostwa w związkach zawodowych czy przynależność politycznej.
- Żaden przejaw zachowania upokarzającego w stosunku do pracownika, klienta, dostawcy lub pracownika strony trzeciej nie powinien być tolerowany. Wszyscy pracownicy są chronieni przed dyskryminacją lub rozwiązaniem umowy o pracę z niesłusznych powodów, np. małżeństwa, ciąży, rodzicielstwa czy też nosicielstwa HIV.
- Wszyscy pracownicy powinni mieć świadomość pojęcia dyskryminacji i nękania oraz znać procedury i politykę obrony przed zjawiskiem łamania i nieprzestrzegania zasad w tym zakresie.
- Wykonawca szanuje konwencję ONZ dotyczącą praw człowieka i akceptuje odpowiedzialność, jaką ma w stosunku do swoich pracowników i społeczności, w której funkcjonuje.
- Wykonawca zobowiązuje się do stosowania równych praw przy dostępie do praktyk zawodowych oraz w procesie rekrutacji pracowników.
- Wykonawca zatrudnia pracowników wyłącznie w oparciu o obiektywną ocenę ich kompetencji. Pracownicy są traktowani i oceniani wyłącznie na podstawie efektów ich pracy oraz umiejętności zawodowych.
- Wykonawca zobowiązuje się do niestosowania dyskryminacji płacowej osób zatrudnionych na podobnych stanowiskach, z jakiegokolwiek powodu, np. płci, rasy, wieku.
4. ZASADY WSPÓŁPRACY
4.1 Deklaracja bezpieczeństwa
- W związku ze świadczeniem usług dla partnera handlowego posiadającego AEO, zobowiązujemy się do przestrzegania standardów bezpieczeństwa i ochrony.
- Przy świadczeniu usług dla upoważnionego przedsiębiorcy AEO zatrudniony jest wiarygodny personel.
- Zobowiązujemy się do wymagania od naszych partnerów handlowych, realizujących zlecenia dla partnera handlowego posiadającego AEO, przestrzegania standardów bezpieczeństwa i ochrony.
4.2 Informacje poufne
- Oczekuje się od Wykonawcy nieujawniania informacji poufnych wobec osób trzecich w zakresie zleceń realizowanych dla firmy VISLINE lub jej klientów. Wykonawca, w stosownych przypadkach, wymaga od pracowników oraz innych osób wykonujących usługi, podpisania umowy o zachowaniu poufności. Zobowiązanie to obowiązuje także po zakończeniu zatrudnienia lub wygaśnięciu współpracy.
4.3 Uczciwa konkurencja
- Wykonawca zobowiązuje się do przestrzegania i wspierania zasad uczciwej konkurencji oraz do niezawierania niedozwolonych porozumień antykonkurencyjnych, jak również bezprawnej wymiany z konkurentami informacji o cenach i/lub informacji o rynku.
- Wykonawca nie powinien komercyjnie współpracować z tymi konkurentami, którzy nie przestrzegają zasad dobrej współpracy i uczciwej konkurencji, bez pisemnej zgody osoby uprawnionej.
4.4 Przeciwdziałanie korupcji
- Wszystkie działania, które nadużywają powierzoną władzę w celu osiągnięcia prywatnych korzyści, takie jak: wyłudzenie lub łapówkarstwo, są surowo zabronione.
- Wykonawca zobowiązuje się do nieprzyjmowania lub oferowania jakichkolwiek korzyści o charakterze korupcyjnym. Dozwolone jest wręczania lub przyjmowania od kontrahentów tzw. „gadżetów reklamowych” o wartości, zgodnej z panującymi zasadami biznesowymi.
4.5 Podrabianie części
- Wykonawca zobowiązuje się do przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu podrabianych części poprzez współpracę z zaufanymi weryfikowanymi kontrahentami.
- Wykonawca zobowiązuje się do celu zapewnienia bezpieczeństwa łańcucha dostaw, poprzez stosowanie odpowiednich procedur kontroli oraz nadzoru nad całym procesem, tak aby mieć pewność, że bierze udział w obrocie wyłącznie wyrobów oraz części wyrobów legalnie dopuszczonych do obrotu.
- Wykonawca utrzymuje skuteczny system powiadamiania o ryzyku naruszenia praw własności.
4.6 Konflikt interesów
- Wszyscy pracownicy wykonawcy mają obowiązek działać wyłącznie w najlepszym interesie firmy oraz jej klientów i zapewnić naszą indywidualną lojalność. Należy unikać konfliktów interesów i nigdy nie wykorzystywać pozycji firmy ani jej majątku w celu osiągnięcia osobistej korzyści.
- Konflikt interesów ma miejsce wtedy, gdy osobisty interes jednostki koliduje w jakikolwiek sposób z interesem firmy bądź jej klientów lub sprawia takie pozory. Każdy pracownik wykonawcy ma obowiązek postępować uczciwie oraz unikać wszelkich relacji lub działań mogących wpływać na naszą zdolność do podejmowania obiektywnych i uczciwych decyzji służbowych podczas realizowania obowiązków.
4.7 Bezpieczeństwo przewożonego towaru
- Wykonawca zobowiązuje się do rzetelnego wykonywania zleceń, zgodnie z ustalonymi warunkami, obowiązującymi wymaganiami prawnymi oraz do właściwego zabezpieczenia towaru oraz pojazdu w trakcie jazdy, a także w czasie przerw i przestojów.
- Wykonawca zobowiązuje się od poruszania drogami komunikacji ustalonymi z zamawiającym.
5. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
- Jednym z najważniejszych wyzwań współczesnego świata, w tym całego biznesu, jest zapewnienie rozwoju, przy stałym ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko. Wykonawca zobowiązany jest do stałego ograniczania swojego negatywnego wpływu, poprzez monitorowanie oraz ograniczanie śladu CO2, a także uznanie kryteriów środowiskowych jako podstawowych przy zakupie nowych pojazdów.
- W celu ograniczenia kosztów środowiskowych związanych z podróżami biznesowymi oraz dojazdami do biura, zachęcamy do stwarzania pracownikom warunki do pracy zdalnej.
6. ZASADY ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
- Wykonawca zobowiązuje się wdrożenia systemu zgłaszania wszelkich nieprawidłowości z niezgodnych niemniejszym Kodeksem Postępowania bezpośredniemu przełożonemu lub bezpośrednio Zarządowi firmy. W przypadku stwierdzenia naruszeń odpowiednie działania powinny być niezwłocznie podejmowane, w celu przywrócenia stanu zgodności.
- Zgłaszane nieprawidłowości muszą być traktowane poufnie, aby chronić pracowników przed dyskryminacją w miejscu pracy.
7. WYMAGANIA W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
7.1 Wykonawcy zabrania się:
- tankowania pojazdów w miejscach do tego nieprzeznaczonych,
- mycia pojazdów i sprzętu w miejscach do tego nieprzeznaczonych,
- wylewania i wyrzucania odpadów do wód, gleby lub do kanalizacji,
- wwożenia na teren firmy VISLINE jakichkolwiek odpadów niebezpiecznych.
7.2 Wykonawca zobowiązuje się do:
- przestrzegania obowiązujących wymagań w zakresie ochrony środowiska,
- korzystanie ze sprawnych środków transportu, posiadających aktualne przeglądy,
- dążenia do zrównoważonego rozwoju firmy, poprzez optymalizację wykorzystania zasobami, w tym redukcję odpadów oraz redukcję zużycia energii,
- stosowania substancji chemicznych najbardziej przyjaznych środowisku oraz odpowiednie postępowanie z nimi w trakcie całego cyklu życia, w celu ograniczania ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
- zapewnienia wszystkim naszym pracownikom oraz osobom przebywających na terenie swojej firmy, bieżącego dostępu do wody pitnej oraz wody przeznaczonej do celów sanitarnych,
- dążenia do zmniejszania średniego zużycia paliwa oraz emisji CO2 do atmosfery, ograniczania zanieczyszczeń i ilości wytwarzanych odpadów oraz ograniczanie zużycia wody, poprzez stosowanie odpowiednich procesów, praktyk i zasad,
- stałego dążenie do optymalizowania realizowanych transportów oraz stosowanie ekologicznych rozwiązań,
- selektywnego zbierania oraz utylizacja i recykling wytwarzanych odpadów.