Ile zarabia spedytor? Jakie są trendy w rekrutacji? Czy warto pracować w transporcie?
Konrad Spuła
Aktualizacja 29.09.2025 | Data utworzenia 25.09.2025
6 min czytania

Spedytor drogowy z dwuletnim stażem pracy może liczyć w Polsce na wynagrodzenie rzędu od 5,5 do 7,2 tys. zł. na rękę. Kwota ta może być znacznie wyższa, pod warunkiem, że w ramach swoich obowiązków zajmuje się pozyskiwaniem zleceń i regularnych klientów. Wtedy wynagrodzenie może wynieść 10,5 tys. netto i więcej.
O to, czy warto rozpoczynać karierę w branży TSL, zapytaliśmy w naszym podcaście ekspertkę z firmy Randstad.
Praca spedytora – stres, ale brak rutyny
Praca spedytora jest okupiona stresem i presją, ponieważ musi znaleźć on rozwiązanie dla problemów związanych z transportem, które mogą wystąpić na każdym etapie procesu. Z drugiej strony – praca w tym zawodzie nie tylko oferuje wyzwania, ale także daje poczucie satysfakcji, gdy uda się wyjść z trudnej sytuacji.
– Dominika Horbacz, Branch manager | Randstad
Co o swojej pracy sądzą sami zainteresowani? Najczęściej wymienianą korzyścią jest brak rutyny.
– Każdy dzień jest inny, a ja lubię, jak coś się dzieje. – Wyjaśnia Angelika Ponieważ, spedytorka. W podobnym tonie wypowiada się Paweł Tomaszewski, spedytor z długim stażem. – Bywają momenty, gdy niespodziewanie coś wyskoczy, ale to właśnie one powodują, że każdy dzień przynosi coś nowego, lubię to, dlatego pracuję już w zawodzie ponad 10 lat.

Teoretycznie karierę w spedycji może rozpocząć każdy, ale istnieje zespół cech, które są w tym zawodzie pożądane, jeśli nie niezbędne, wymienia je Dominika Horbacz:
Do branży transportowej można przypisać pewien zestaw kompetencji – umiejętność komunikacji, analitycznego myślenia, szukania rozwiązań, a także kreatywność. Logistyka to nie tylko organizacja transportu, ale także rozwiązywanie problemów (…) spedytorzy muszą być kreatywni w znajdowaniu rozwiązań, które zadowolą wszystkie strony.
Dlatego specjaliści na tych stanowiskach są bardzo pożądani szczególnie w Polsce, co związane jest z dominującą pozycją naszego państwa na europejskim rynku transportowym. Raporty branżowe zgodnie wskazują na ponad 25-procentowy udział w międzynarodowym transporcie drogowym wspólnoty UE.
A skoro popyt przewyższa podaż, to i nietrudno o pracę. Często już w trakcie studiów młodzi ludzie znajdują zatrudnienie w licznych firmach transportowych i spedycyjnych. A jest to kierunek przyszłościowy, szczególnie gdy planuje się inwestycję w rozwój kariery.
Wynagrodzenia w spedycji
Na początku swojej przygody w branży TSL asystent spedytora drogowego może spodziewać się wynagrodzenia podstawowego rzędu 3,5 – 4,4 tys. zł. netto. Jeśli dodamy do tego dodatki w postaci premii i pakietu benefitów, robi się z tego atrakcyjny pomysł na start swojej kariery zawodowej. Jej zwieńczeniem może być pozycja team leadera lub menedżera, gdzie zarobki zaczynają się od 15 tys. zł., a nierzadko przekraczają 20 tys.
Ale nie samym wynagrodzeniem człowiek żyje, szczególnie młode pokolenie wysoko ceni sobie atmosferę w pracy. Firmy z branży TSL coraz chętniej sięgają po rozwiązania, które na szeroką skalę jako pierwsze pojawiły się w branży IT.
Dużo słyszy się o odchodzeniu od mocno sformalizowanej i zhierarchizowanej struktury w kierunku relacji partnerskich i luźnej atmosfery. W ślad za tym idą atrakcyjne pakiety benefitów, które podnoszą komfort pracy, ale również pomagają zatrzymać cennych pracowników na dłużej.
Poza koszami owoców i dodatkami świątecznymi mamy masaże, dwa razy w tygodniu lekcje języków obcych i to w godzinach pracy, zdarzają się dodatkowe dni wolne, co jakiś czas wyjścia integracyjne.
– Martyna Klecz, spedytorka od 2 lat pracująca w Visline.

Trendy w rekrutacji pracowników
W wywiadzie udzielonym na łamach podcastu “Transport, Spedycja, Sukces.” nasza ekspertka wskazała kilka istotnych trendów w dziedzinie HR, a także zwróciła uwagę na najczęściej popełniane przez pracodawców błędy. Powstała z tego praktyczna lista zaleceń, którą otwiera – dynamika procesu rekrutacyjnego.
Jeśli jest potrzeba przeprowadzenia 2,3 spotkań (…) zakomunikuj to na samym początku i przedstaw w jakim terminie ten proces chcesz zamknąć. To, co ja rekomenduję, to informowanie co tydzień, że dzisiaj mamy jeden etap, w przyszłym tygodniu chcemy spotkać się na kolejny.
Bądźmy szczerzy, naturalni, bądźmy prawdziwi przed kandydatem (…) To nie tylko my oceniamy kandydata, ale on też ocenia nas. Jeśli pokażemy cukierkową rzeczywistość, która jest daleka od tego, jak wygląda organizacja, prędzej czy później to wyjdzie. (…) Będąc menedżerem, pokaż, z czym kandydat może się zmierzyć i sprawdź, jak na to reaguje, czy to jest środowisko, w jakim może się odnaleźć czy nie. Skoro masz jakieś trudności, nazwij je i zobacz czy jesteście w stanie przez nie razem przejść.
Dominika Horbacz zwróciła też uwagę na prezentację zespołu i szerzej – środowiska pracy. Jeśli firma ma się czym pochwalić, atmosfera jest dobra, a dział sprawnie współpracuje, warto rozważyć zaproszenie kandydata na spotkanie z zespołem, opowiedzenie o nim i zaprezentowanie jego mocnych stron.
Jako kolejną wskazówkę ekspertka wymienia informację zwrotną – Żeby nie była ona suchą informacją na zasadzie – dziękuję, nie udało się, zostajesz w naszej bazie, odezwiemy się do ciebie, szczególnie, gdy kandydat był zaproszony na kilka etapów procesu rekrutacji. – Dodaje Horbacz.
Na rynku pracy zachodzą istotne zmiany w obszarze motywacji pracowników. Choć wynagrodzenie wciąż pozostaje kluczowe, coraz większe znaczenie zyskują także inne czynniki.
Z raportu opublikowanego przez Randstad* wynika, że przy wyborze pracodawcy ważną rolę odgrywają m.in. dobra reputacja firmy, przyjazna atmosfera pracy oraz możliwość rozwoju zawodowego. W czasach niepewności najważniejsze okazuje się jednak poczucie bezpieczeństwa – kandydaci w pierwszej kolejności decydują się na organizacje oferujące stabilne zatrudnienie i solidną sytuację finansową.
*Raport płacowy logistyka. Przegląd płac na rok 2025. Ranstad Proffesional.

Odsłuchaj całą rozmowę z ekspertem
Pełna wersja rozmowy poświęcona rekrutacji w branży transportowej dostępna jest na kanałach Spotify i YouTube w ramach podcastu “Transport, Spedycja, Sukces”.
A jeśli jesteś zainteresowana/-y karierą w transporcie, sprawdź nasze aktualne ogłoszenia i warunku pracy tutaj.