Jak zlecić transport? Poradnik dla początkujących, którzy potrzebują ciężarówki.
Konrad Spuła
Aktualizacja 03.10.2025 | Data utworzenia 02.10.2025
9 min czytania

Jeśli masz potrzebę przetransportować towar ciężarówką i nie wiesz jak się za to zabrać, ten poradnik jest dla Ciebie.
Zanim napiszesz do firmy transportowej prośbę o przygotowanie oferty, warto dowiedzieć się, czy w ogóle Twoje zlecenie jest możliwe do zrealizowania. Oto jedne z najczęstszych pytań, z którymi zwracają się do nas klienci:
- 1. Jak i gdzie zamawia się transport?
- 2. Co napisać w zapytaniu o wycenę?
- 3. Czy mój towar zmieści się do ciężarówki?
- 4. W jaki sposób załadować towar na ciężarówkę i rozładować?
- 5. Jaki jest maksymalny udźwig pojazdu?
- 6. Jak zabezpieczony jest ładunek i kto odpowiada za jego zabezpieczenie?
- 7. Czy kierowca posiada wózek widłowy lub “paleciaka”? Jaki ma udźwig?
Możesz przeczytać cały artykuł, lub od razu przejść do interesującego Cię zagadnienia. Dla łatwego wyszukiwania stworzyliśmy je w formie FAQ. Rekomendujemy zapoznanie się z wszystkimi.
1. Jak i gdzie zamówić transport drogowy?
Są dwie podstawowe drogi – giełdy transportowe i zapytania bezpośrednie. Te pierwsze to miejsca, w których możesz wystawić swoje ogłoszenie, a firmy spedycyjno-transportowe po jakimś czasie złożą Ci swoje propozycje. Giełdy dzielą się na płatne i bezpłatne, te największe wymagają wykupienia płatnego abonamentu.
Drugim rozwiązaniem jest wysłanie zapytań ofertowych bezpośrednio do wybranych firm zajmujących się transportem. Odbywa się to najczęściej za pomocą maila lub formularza, ale można też po prostu zadzwonić.

Giełdy transportowe vs zapytanie bezpośrednie do firmy
Giełdy to portale, gdzie zleceniodawcy mogą znaleźć dla swoich ładunków firmy transportowe. Jest to narzędzie dla profesjonalistów – ofert jest dużo, ale ma wiele wad, szczególnie, gdy transport potrzebny jest incydentalnie, mamy specjalne wymagania, chcemy otrzymać najbardziej korzystny wariant.
Kontaktując się bezpośrednio z firmą transportowo-spedycyjną unikamy chaosu, ale przede wszystkim, możemy liczyć na pomoc i kompleksowo załatwić sprawę z dedykowanym pracownikiem przydzielonym do zlecenia.
2. Co napisać w zapytaniu o wycenę transportu?
Odsyłamy do krótkiego artykułu na ten temat tutaj. Jeśli jednak nie masz czasu się z nim zapoznać i wystarczy Ci podstawowa wiedza, to zadbaj o to, by zapytanie ofertowe zawierało następujące informacje:
- miejsce załadunku i rozładunku (państwo, kod pocztowy, miejscowość)
- termin załadunku i rozładunku (jeśli nie znasz konkretnej daty dostarczenia towaru, podaj tylko datę załadunku i informację, czy transport jest ekspresowy czy standardowy, a najlepiej datę graniczną – do kiedy najpóźniej ładunek musi trafić na miejsce)
- wagę towaru, rozmiar paczek i liczbę palet (jeśli nie wiesz ile towaru zmieści się na paletach, podaj wagę i liczbę elementów, np. 3 ładunki o łącznej wadze 3500 kg, każdy 120x80x50, a najlepiej oblicz LDM – poradnik tutaj).
3. Czy mój towar zmieści się do ciężarówki?
Żeby móc ocenić, czy ładunek będzie kwalifikował się na transport standardowy czy ponadgabarytowy, warto poznać możliwości popularnych pojazdów dostawczych.
W dużym uproszczeniu można to sprowadzić do wyboru jednej z czterech opcji. Istotne jest również to, czy Twój ładunek ma być transportowany indywidualnie (tzw. “dedyk” czyli transport dedykowany) czy jako doładunek (tj. pojazd “zbiera” z różnych miejsc ładunki kilku klientów i rozładowuje w kilku lokalizacjach).
Rodzaje pojazdów

FTL – Potocznie nazywany “TIR-em” ciągnik wraz z naczepą występujący w różnych odmianach. Skrót FTL to akronim wyrazów Full Truck Load.
Oznacza to, że transport realizowany FTL-em, to tzw. “dedyk”, czyli w ciężarówce transportowany będzie wyłącznie nasz towar lub towary z wybranych przez nas miejsc załadunku do miejsc rozładunku.
Przestrzeń ładunkowa
- szerokość 2,5 m
- długość 13,6 m
- wysokość 2,7 m
Maksymalny udźwig / liczba palet
- 24 tony
- 33 palety
Dostępne zabudowy
- plandeka
- chłodnia
- rzadziej – zabudowa sztywna
Sposób załadunku/rozładunku
- tył (wózek widłowy, rampa)
- bok (wózek widłowy)
- góra (suwnica/dźwig)
Wyposażenie pojazdu
Niewiele pojazdów tego typu posiada windę (czyli hydrauliczny podnośnik do załadunku/rozładunku z tyłu pojazdu), “paleciak” nie jest standardem, warto zapytać firmę transportową. Na pokładzie ciężarówki znajdziesz natomiast pasy, narożniki i maty antypoślizgowe.
Warianty
- Naczepa Mega – naczepa o wyższej przestrzeni ładunkowej (3 m), ale niekoniecznie z dwoma pokładami.
- Podwieszany wózek widłowy – ciężarówki wyposażone w podwieszany wózek widłowy, który umożliwia załadunek i rozładunek.

SOLO – nazwa oddaje cechę tego typu pojazdów – samochód ciężarowy z przestrzenią ładunkową. “Solówki” posiadają mniejszy udźwig i przestrzeń ładunkową niż FTL-e w rozumieniu ciągnik+naczepa.
SOLO występują w kilku wariantach – spotkamy pojazdy o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) 18, 12 i 7,5 ton. Może być to mylące, bowiem DMC nie oznacza maksymalnej wagi ładunku, tylko całego pojazdu wraz z ładunkiem.
Przestrzeń ładunkowa dla wariantów 18 ton / 7,5 tony
- szerokość 2,5 m / 2,4 m
- długość 8,5 m / 6 m
- wysokość 2,8 m / 2,6 m
Maksymalny udźwig / liczba palet dla wariantów 18 ton / 7,5 tony
- 7,5 t. / 3,2 t.
- 20 / 14 palet
Dostępne zabudowy
- plandeka
- chłodnia
- kofer
Sposób załadunku/rozładunku
- tył (wózek widłowy, rampa)
- bok (wózek widłowy)
- góra (suwnica/dźwig)
Wyposażenie pojazdu
Bardzo często występuje winda. Dla aut 18 tonowych maksymalny udźwig windy wynosi 1500 kg, dla 7,5 tonowych – 1000 kg. „Paleciak” przeważnie jest na wyposażeniu auta.
Warianty
- Istnieje wiele wariantów aut ciężarowych typu SOLO. W opisie podaliśmy te, które najczęściej występują. Warto jednak wiedzieć, że są również wersje pojazdów o DMC 12, 16 i 26 ton o różnych rozmiarach przestrzeni ładunkowej.
- Tandem – to nazwa dla auta typu SOLO z dodatkową przyczepą. W takim układzie łączna długość obu naczep wynosi 15,4 m (2 x 7,7 m).
Komentarz dodatkowy
Pomimo mniejszych parametrów ładowności dla pojazdów typu SOLO, w porównaniu do FTL, korzystanie z nich ma swoje zalety:
- Szybkość dostarczenia towaru. Z uwagi na szereg restrykcji dla większych pojazdów , kierowca “solówki” szybciej znajdzie parking, a mniejsza masa pojazdu ułatwi mu wyprzedzanie.
- Pojazdy typu SOLO mają więcej możliwości poruszania się w miastach. Więcej niż FTL, ale mniejsze niż BUS/VAN. Mogą też poruszać się w weekendy.
- Mniejsze gabaryty pojazdu zwiększają szansę znalezienia miejsca na promie, przy dużym obłożeniu przepraw.

BUS/VAN – pojazd dostawczy o DMT do 3,5 tony, idealny do realizacji szybkich, tanich transportów i poruszaniu się po centrach miast. Wykorzystywany najczęściej do transportów dedykowanych. Do połowy 2026 r. nie musi posiadać tachografu.
Przestrzeń ładunkowa
- szerokość 2,1 m
- długość 4,2 m
- wysokość 2,3 m
Maksymalny udźwig / liczba palet
- 1 tona
- 8 palet
Dostępne zabudowy
- plandeka
- chłodnia
- rzadziej – zabudowa sztywna
Sposób załadunku/rozładunku
- tył (wózek widłowy, rampa)
- bok (wózek widłowy)
Wyposażenie pojazdu
Bardzo często występuje winda. Udźwig windy wynosi 600 kg. „Paleciak” przeważnie jest na wyposażeniu auta.
Warianty
- brak
Komentarz dodatkowy
Autami typu BUS/VAN realizowane są usługi typu express. Pojazdy tej kategorii szybciej wyprzedzają, nie mają problemów ze znalezieniem miejsc parkingowych, nie dotyczą ich restrykcje, jak dla większych aut, dlatego mogą swobodnie poruszać się w weekendy, nie dotyczą ich też ograniczenia obciążenia – poruszają się po tych samych drogach, co samochody osobowe.
4. W jaki sposób załadować i rozładować towar z ciężarówki?
Istnieje kilka możliwości załadunku, zależnie od typu pojazdu (patrz opisy w pkt. 3). Wygodnym rozwiązaniem jest winda hydrauliczna, którą pojazdy posiadają z tyłu. Towar umieszczony na palecie transportowany jest na windę “paleciakiem”, podnoszony, a następnie umieszczany w ładowni.

Ładunek może być ładowany z różnych stron pojazdu. Najwięcej możliwości daje zabudowa typu plandeka (zwana też potocznie “firanką”), która pozwala na dostarczenie towaru tyłem, bokiem, a nawet od góry – gdy korzystamy z suwnicy lub dźwigu.
Większe pojazdy wymagają do załadunku wózka widłowego. Dostępne są różne warianty o udźwigu od 1,5 do 10 ton.
Nie każdy pojazd ma na swoim wyposażeniu wózek i windę. Jeżeli potrzebujesz takiego sprzętu, koniecznie poinformuj o tym firmę transportową w zapytaniu ofertowym.
5. Jaki jest maksymalny udźwig pojazdu?
Istnieje wiele wariantów dla różnych typów pojazdów. W dużym uproszczeniu należy przyjąć:
- FTL – 24 tony
- SOLO – od 3,4 do 7,5 tony
- BUS/VAN – do 1000 kg
6. Jak zabezpieczony jest ładunek i kto odpowiada za jego zabezpieczenie?
Odpowiedzialność przewoźnika zaczyna się dopiero po rozpoczęciu realizacji zlecenia, czyli podpisaniu dokumentu transportowego (CMR) i wyruszeniu w trasę.
Za zabezpieczenie towaru na palecie i w pojeździe w pełni odpowiada klient. Po stronie zleceniodawcy jest takie przymocowanie i ustabilizowanie towaru, by dotarł on nieuszkodzony. Kierowca nie ma obowiązku pomagać w zabezpieczeniu towaru, ale wprowadzenie do ładowni palety z ładunkiem, z wykorzystaniem windy, jest już po jego stronie. Udział kierowcy w ładowaniu i rozładowywaniu pojazdu można ustalić podczas wyceny – jeżeli potrzebujesz pomocy, poinformuj o tym firmę transportową.

Zabezpieczenie ładunku to nie to samo co załadunek. W dużym uproszczeniu, za to pierwsze odpowiada zleceniodawca, za drugie – firma transportowa. Klient może też liczyć na doradztwo kierowcy w zabezpieczeniu towaru, pod warunkiem, że jest to ładunek standardowy, np. transport motocyklu będzie już wymagał specjalnych blokad na koła, które powinien zapewnić zleceniodawca.
7. Czy kierowca posiada wózek widłowy lub “paleciaka”? Jaki ma udźwig?
Kierowca nie ma obowiązku posiadać wózka do transportu palet, ale w autach z windą jest to standard.

Udźwig “paleciaka” wynosi od 1 do 3 ton, zależnie od wariantu.

Jest wiele typów wózków widłowych, mają one różny udźwig, od 1,5 tony (wózki elektryczne) do 10 ton (wózki spalinowe), a nawet więcej (wózki terenowe).
Zapytaj o transport – pomożemy!
Jeśli potrzebujesz pomocy w zorganizowaniu transportu, chcesz poznać szczegóły realizacji, otrzymać wycenę i wsparcie, skontaktuj się z naszym zespołem. Jedną z naszych super mocy Visline jest doradztwo i życzliwość, bo w transporcie najważniejsze są nie kilometry, ale relacje, które zbliżają.
Wyślij mail z zapytanie na adres spedycja@visline.pl lub skorzystaj z formularza tutaj. Będziesz zaskoczony, jak szybko odpowiadamy.