Visline

09 maja 2024

ekologia

Zielona organizacja – nowoczesne zarządzanie biznesem w branży TSL

Dawno temu, bo przeszło 10 tysięcy lat wstecz, gdy powstawały pierwsze organizacje, zarządzanie odbywało się w sposób autorytarny. Takiemu stylowi kierowania firmą nadano kolor czerwony. Od tamtego czasu modele zarządzania biznesem stopniowo ewoluowały,

przechodząc przez całe spektrum kolorów, od czerwonego, przez bursztynowy (podejście konserwatywne i zamknięte w procedurach), pomarańczowy (efektywne wykorzystanie zasobów), na zielonym i turkusowym kończąc.

TSL case study

O tym, jak w praktyce kultura organizacji przekłada się na biznes, możemy dowiedzieć się zaglądając za kulisy działalności firmy transportowo-spedycyjnej Visline. Jest to przykład o tyle ciekawy, że dotyczący branży TSL, która, w przeciwieństwie do start-upów czy sektora IT, rzadko bywa prekursorem nowoczesnych zmian w zarządzaniu. A jednak…

W stronę Pracownika, w stronę Klienta

Visline najbliżej do organizacji zielonej, czyli takiej, gdzie kluczowa jest równość, a dobre relacje są ważniejsze niż zysk. Szef staje się coachem i wspiera pracę oraz rozwój poszczególnych jednostek. To wszystko jest bardzo ważne również dla odbiorców usług. Organizacje zielone są w stanie szybko i indywidualnie reagować na potrzeby klientów,
a brak labiryntu procedur zwiększa rolę pracownika w procesie negocjacji i utrzymania wartościowych, długotrwałych relacji.

Zielona organizacja. Jak to działa w praktyce?

Na dobrą kulturę pracy składa się wiele czynników. Na początku istnienia firmy Visline, założyciele, bogaci o wcześniejsze doświadczenia zawodowe, jasno wyznaczyli kierunek w jakim będzie podążać organizacja. Kluczem do sukcesu miał być pracownik. 

W ślad za błyskawicznym rozwojem firmy, postanowiono oddelegować decyzje operacyjne specjalistom, zarządowi zaś pozostawić rolę centrum strategicznego. Wypracowany został model płaskiej hierarchii, a fachowcy zostali podzieleni na specjalizacje, którym przewodzić mieli liderzy.

W praktyce oznaczało to skrócenie procesu decyzyjnego i przyniosło bezpośredni korzyści klientom. Natychmiast otrzymywali oni odpowiedzi na zapytania ofertowe, a decyzje w przypadku wystąpienia zdarzeń losowych, rozpatrywane były przez spedytorów i dyspozytorów już na szczeblu operacyjnym, czyli tu i teraz.

Gdy zajrzymy do danych prezentujących lojalność zamawiających usługi transportowe, od razu zauważymy, że w portfelu firmy Visline, większość klientów stanowią ci regularni, którzy nieprzerwanie realizują fracht, od momentu zawiązania współpracy do teraz. Warto dodać, że spora część z nich to klienci związani z Visline od początku istnienia firmy.

Zielona organizacja. Co jeszcze?

Zarządzanie strukturą firmy to nie wszystko. Warto zwrócić uwagę na inne, równie ważne praktyki, które sprawiły, że osoby zatrudnione w Visline pracują w myśl idei work-life-balance. 

Wiele dobrego mówi się o tzw. “polityce otwartych drzwi”, czyli możliwości bezpośrednio kontaktu z osobami zarządzającymi firmą, o niemal każdej porze dnia. Dzięki temu rozwiązaniu inicjatywy oddolne szybciej pokonują drogę od pomysłu do wdrożenia, a firma wrażliwa na głos ekspertów w swoich dziedzinach, jest na bieżąco z najnowszymi trendami i technologiami. Dla klientów oznacza to np. dostęp do nowoczesnych aplikacji ułatwiających realizację zlecenia. Może to być monitoring, system notyfikacji czy bezpośredni kontakt z dyspozytorem za pomocą czatu.

Równie ważne są firmowe zwyczaje. Część z nich pozwala skrócić dystans między pracownikiem i zarządem. Od początku istnienia Visline, prezes ma w zwyczaju każdego ranka przejść się po całej firmie i osobiście przywitać się z każdym pracownikiem.

Praktykuje się również: elastyczny grafik pracy, możliwość pracy zdalnej, spotkania integracyjne, wspólne szkolenia, czy szereg dodatków socjalnych. W kilku oddziałach stworzono również przestrzeń do odpoczynku i relaksu.

Twarde dane.

Visline od wielu lat monitoruje poziom zadowolenia pracowników. Wyniki z poszczególnych lat jasno wskazują, że pracuje się w niej dobrze, wynagrodzenia są odpowiednie, a poczucie sprawczości i relacje z przełożonymi są na wysokim poziomie. 

Poniżej zestawienie wyników badań zadowolenia pracowników i oceny wystawione Visline przez klientów. Wyraźnie widoczna jest korelacja między tymi wynikami.

Badanie satysfakcji pracowników. Zestawienie z lat 2020 i 2024.

Badania satysfakcji klientów. Zestawienie z lat 2020 i 2023.

Win-win.

Stworzenie w branży transportowo-spedycyjnej środowiska charakterystycznego dla organizacji typu zielonego to sytuacja, w której nie ma przegranych. Prowadzenie firmy w sposób zrównoważony i nastawiony na pracownika wiążę się z wysokim zadowoleniem osób zatrudnionych, to zaś przekłada się na nastawienie klienta. 

Przykład firmy Visline jasno prezentuje, jak ważne jest, zarówno dla usługodawcy jak i usługobiorcy, stworzenie odpowiednich warunków do pracy, w których specjaliści mają wysoki poziom autonomii, traktowani są podmiotowo, a dzięki temu ich praca wykonywana jest z pełnym zaangażowaniem i poczuciem odpowiedzialności. Zyskują na tym właściciele firm TSL, ale przede wszystkim wzorowo zaopiekowani klienci.